marți, 5 iulie 2016

Prin Roma, pe urmele Sfântului Petru



Înmânarea cheilor Raiului de către Mântuitorul Nostru Sfântului Petru -
Şcoala de Mosaic de la Vatican
*
Sărbatoarea Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel de săptămâna trecută m-a inspirat la o călătorie, prin Roma, una mult mai spirituală pe urmele păzitorului Porţilor Raiului.

Sfântul Petru a venit la Roma în anul 64 pentru a propovădui cuvântul Domnului, devenind unul din cei mai importanţi organizatori ai Bisericii creştine. Este cunoscut în creştinism ca cel care a cerut să fie răstignit cu capul în jos, nefiind demn de o moarte asemănătoare cu a lui Iisus.
În cele două vizite pe care le-am făcut la Roma am decoperit trei obiective importante care sunt legate de Sfântul Apostol Petru: Chiesa di San Pietro in Carcere  - Foro Romano, San Pietro in Vincoli şi Basilica di San Pietro - Vatican.

Chiesa di San Pietro in Carcere


Chiesa di San Pietro in Carcere este în partea dreaptă -
carte poştală pe care am achiziţionat-o dintr-un târg de antichităţi
*

Fosta Chiesa di San Pietro in Carcere (Biserica Sfântului Petru în închisoare) sau Carcere Mamertino (Închisoarea Mamertino) este locul în care a fost încarcerat Sfântul Apostol Petru, în timpul Împăratului Nero. Vechii romani numeau o Tullianum.

Peste locul în care sfântul a fost închis s-a ridicat o nouă biserică dedicată, de această dată, lui San Giuseppe dei Falegnami. Reconstruirea noului lăcaş a fost început în 1602 de G.B Montato, completată în 1621 de G.B Soria, pentru ca mai apoi să o preia Antonio Del Grande. Imaginea de astăzi a bisericii a fost dată de Antonio Parisi în 1886, care a adăugat o absidă care a schimbat cu totul imaginea basilicii.

Elementele decorative care pot atrage atenţia turiştilor sunt: pânza de păianjen de la exterior, statuile lui Sfinţilor Petru şi Pavel şi crucifixul miraculos din lemn şi Capella dell Crocifisso.

Legendele povestesc că cei doi Sfinţi au fost închişi chiar pe locul în care s-a construit altarul de astăzi. Aici cei doi Apostoli ai lui Iisus, au făcut minuni şi au făcut să izvorască apă din piatră, pentru a-i putea boteza pe temnicerii care s-au convertit la creştinism, datorită harului lor aici.
Dovezi certe nu există în acest sens, deoarece istoria consemnează că Sfinţii Petru şi Pavel au fost arestaţi la domiciliu. Cu toate acestea cei care calcă în acest loc susţin că se simte atingerea Duhului Sânt.

San Pietro in Vincoli

 San Pietro in Vincoli*
San Pietro in Vincoli este un alt monument din Roma dedicat Apostolului lui Christos. Aici sunt găzduite lanţurile cu care se presupune că a fost legat Sfântul Petru, în Ierusalim. Această biserică mai este cunoscută şi sub numele de Basilica Eudoxiana, fiind prima biserică reconstruită între 432-440 pe vechile fundaţii ale relicvelor în care s-au descoperit lanţurile Sfântului Petru, cunoscut în istoria creştinismului drept "Eliberarea Sfântului Petru" înlănţuit la Ierusalim.

Lanţurile Sfântului Petru care s-au înlănţuit
în mod miraculos
*
Lanţurile au devenit atât de speciale, pentru că legenda spune că  ele  s-au împreunat în mod miraculos, în momentul în care le-a alăturat lanţurilor cu care a fost ţinut legat Sfântul Petru în timpul detenţiei în Carcere Mamertino.

Opera marelui Michelangelo, Statuia lui Moise*
În această frumoasă biserică se află mormântul în care se odihneşte Papa Iuliuls al II-lea, decorat cu o opera lui Michelangelo, Statuia lui Moise. Eu am mai admirat aici şi alte opere de artă precum: portretele Sfântului Augustin şi Sfintei Margareta ale pictorului Giovanni Francesco Barbieri cunoscut şi sub numele de Guercino. Extrem de frumoasă, datorită culorilor parcă atinse de divinitate mi s-a părut lucrarea „Miracolul Lanţurilor”, realizată în secolul al VIII-lea de Giovanni Battista Parodi - 1706. 
Mormântul Papei Iuliuls al II-lea*

Intrarea în acestă biserică pentru a vizita comorile pe care le adăposeste gratuită, însă toţi cei care vor să contribuie la întreţinerea lor pot dona bani.

Basilica di San Pietro

Vatican - Cetatea Sfântului Scaun care ascunde mormântul Sfântului Petru -
organizatorul Bisericii Creştine
*
Basilica di San Pietro de la Vatican este cea mai cunoscută dintre cele trei obiective, deoarece aceasta adăposteşte mormântul Sfântului Petru. Este vizitată anual de miliarde de turişti şi creştini în acelaşi timp, iar în anii 2010 şi 2015 m-am nujmărat şi eu printre ei.

În Basilica di San Pietro am ajuns prima dată după vre-o oră de stat la coadă şi de trecut print-un control atent al forţelor de ordine. Am fost impresionată de frumuseţea interioară şi de mărimea care te copleşeşte de-adreptul.
Bernini Baldacchino sau Baldaqinul din Basilica Sfântul Petru*

La cea de-a doua vizită mi-am îndreptat atentia Musei di Vaticani. Pelerinii obijnuiti au de asteptat aici mult timp. In cazul meu asteptarea la coada kilometrica a durat vreo trei ore.Răbdarea mi-a fost pusă la încercare de multe ori, insa in final am realizat ca efortul a meritat. Aici  l-am descoperit pe Sfântul Petru în Capela Sixtină pictată de Michelangelo.
Am iesit de acolo mai senina si cu un sentiment in plus de liniste si implinire.

Pe aceasta placă sunt trecuţi toţi Papii care au slujit Sfântul Scaun, până în 2005.
Din ea mai lipsesc: Papa Benedict al V-lea şi Papa Francisc
Primul este Sfântul Petru
*
A fost extrem de frumos acest itinerariu făcut după semnele lăsate de Apostol în Cetatea Eternă.
*Cu excepţia Cărţii Poştale, fotografiile sunt din colecţia mea de amintiri de neuitat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu